Ako komunikujú tí najmenší? Od plaču až po plnohodnotné slová

Ako komunikujú tí najmenší? Od plaču až po plnohodnotné slová

Vývoj komunikačných schopností u detí je fascinujúcim procesom, ktorý začína od narodenia a prechádza rôznymi etapami vývoja až do zhruba tretieho roka života. V tomto období si deti postupne osvojujú základné spôsoby, ako vyjadriť svoje potreby a reakcie na okolitý svet. Od plaču, cez prvé očné kontakty a úsmevy, až po bľabotanie a gestá, každá z týchto fáz prispieva k budovaniu ich schopnosti komunikovať s ostatnými. Všetky typy detskej komunikácie sa postupne vyvíjajú a zdokonaľujú spolu s ich rastom a vývinom jazykových schopností. Pre lepšiu orientáciu vám prinášame základný prehľad typov detskej komunikácie.

Od narodenia do veku 12 mesiacov

  • Plač: Novorodenci a malé dojčatá komunikujú predovšetkým plačom, čo je ich primárny spôsob vyjadrovania potrieb (hlad, nepohodlie, únava).
  • Očné kontakty a úsmevy: Okolo 2-3 mesiacov začínajú deti reagovať na tváre, usmievať sa a udržiavať očný kontakt s inými osobami.
  • Bľabotanie: Medzi 4. a 6. mesiacom začínajú deti bľabotať a vytvárať zvuky ako „ba-ba“, „ma-ma“, „da-da“. Tieto zvuky často nie sú ešte spojené s konkrétnymi významami.
  • Gestá: Okolo 9. mesiaca začínajú používať jednoduché gestá, ako je mávanie na rozlúčku alebo ukazovanie na rozličné predmety.

Od 12 do 24 mesiacov

  • Prvé slová: Približne okolo 12 mesiacov začínajú deti vyslovovať prvé rozpoznateľné slová, ako napríklad „mama“, „tata“, „papa“. Tieto slová majú už konkrétny význam.
  • Používanie gest a zvukov: Deti kombinujú slová s gestami a zvukmi na vyjadrenie rozličných potrieb a želaní. Napríklad môžu povedať „ešte“ a ukázať na ďalšie jedlo.
  • Jednoduché vety: Okolo 18-24 mesiacov začínajú deti kombinovať dve až tri slová do jednoduchých viet, ako napríklad „chcem mlieko“ alebo „kde je mama?“.

3. Od 24 do 36 mesiacov

  • Rozvoj slovnej zásoby: Počas tretieho roku života sa slovná zásoba detí rýchlo zväčšuje. Môžu poznať a používať až 200-300 slov.
  • Zložitejšie vety: Deti začínajú tvoriť zložitejšie vety, ktoré môžu obsahovať 3 až 5 slov, napríklad „ja chcem ísť von“.
  • Otázky a negácie: Deti začínajú klásť otázky (napr. „Prečo?“) a používať negatívne vety (napr. „nechcem spať“).
  • Imitácia reči: Deti často opakujú slová a vety, ktoré počujú od dospelých, čo je dôležitá časť učenia sa reči.

Zapamätajte si:

  • Komunikácia u detí do 3 rokov prebieha postupným prechodom od plaču a gest k slovám a jednoduchým vetám.
  • Tento vývoj je veľmi individuálny a niektoré deti môžu začať hovoriť skôr, zatiaľ čo iné môžu potrebovať viac času.
Je dôležité deti podporovať v komunikácii prostredníctvom rozhovorov, čítania, spevu a interakcie. Efektívnou pomôckou na zlepšenie komunikačných schopností dieťaťa je napríklad aj využitie edukatívnych kartičiek na rozvoj reči.
Späť na blog

Pridať komentár

Upozorňujeme, že komentáre musia byť pred publikovaním schválené.