Najčastejšie otázky a odpovede

1. Ako pomáhajú deťom kartičky CingyLingy s rozvojom reči?

V našich produktoch využívame Komunikačnú stratégiu AAK - Alternatívnu a augmentatívnu komunikáciu. Je to metóda, ktorá pomáha deťom preklenúť medzeru medzi nerozvinutou schopnosťou hovoriť a potrebou vyjadriť svoje vlastné myšlienky a emócie.

Malé detičky, ktoré majú absenciu reči alebo ešte nemajú veľkú slovnú zásobu, uchovávajú informácie v zrakovej pamäti. Naše kartičky sú tu na to, aby im pomohli uľahčiť a zlepšiť porozumenie. Poskytujú deťom informácie v podobe obrázkov, vďaka čomu si všetko ľahšie zapamätajú. Naše kartičky sú pre deti vynikajúce vizuálne pomôcky znázorňujúce rôzne emócie, predmety a činnosti.

Je dokázané, že používanie vizuálnych pomôcok a znakov výrazne prispieva k rozvoju reči. Obrázky, gestá a symboly môžu byť pre deti, ktoré majú problémy s verbálnou komunikáciou, skvelým spôsobom, ako sa naučiť nové slová a frázy.

2. Od akého veku je vhodné používať kartičky CingyLingy?

Vývin reči začína oveľa skôr, ako nastúpia prvé slová. Podporiť ho vieme už od narodenia. Ide nielen o vynikajúcu prevenciu a stimuláciu, ale taktiež o zlepšenie spoločnej komunikácie a vzťahu s dieťaťom. Bábätká komunikujú úsmevom, džavotaním či napodoboňovaním. Zámerne začínajú komunikovať okolo 8. mesiaca, a to ukazovaním na hračku a opakovaním prvých slabík. Prvé jednoduché slová, ktoré často pripomínajú zvuky, prichádzajú okolo prvého roka, okolo roku a pol nastupujú prvé dvojslovné vety. Kartičky CingyLingy je preto vhodné používať od 8. mesiaca pre podporenie vývinu rečí u bábätiek, ale takisto aj pri neskoršom nástupe reči.

3. Ako často a ako dlho je potrebné cvičiť doma s kartičkami CingyLingy?

Odporúčame cvičiť denne aspoň 10 minút, všetko však záleží od schopnosti dieťaťa sústrediť sa. Pravidelnosť je kľúčom k prvým úspechom.

4. Sú kartičky CingyLingy vhodné na cvičenie rozvoja reči aj medzi sedeniami u logopéda?

Rozhodne áno. Produkty CingyLingy sú ideálnym prostriedkom, ako rozvíjať reč detičiek v domácom prostredí, a to aj medzi sedeniami u logopéda.

5. Môžem cvičiť s kartičkami CingyLingy, aj keď moje dieťa už pár slov používa alebo sa snaží používať?

Určite áno, s kartičkami Cingy Lingy môžete cvičiť aj vtedy, ak dieťa ovláda už pár slov. S kartičkami si slová precvičíte a zároveň sa naučíte kopu nových. Učenie hrou je ten najlepší spôsob, ako napredovať.

6. Čo je obsahom balíka s kartičkami?

V balíku Kartičiek 1 - Rapotačky sa nachádza 96 krásne ilustrovaných kartičiek, na ktorých nájdete slabiky a prvé slová.

7. Dokedy mám čakať, ak moje dieťa stále nehovorí?

Čas, kedy by ste mali vyhľadať odborníka, ak vaše dieťa stále nehovorí, závisí od jeho veku a iných faktorov vývinu. Tu sú všeobecné odporúčania:

  1. Do 12 mesiacov: Dieťa by malo reagovať na zvuky, obrátiť sa na svojich rodičov, keď počuje svoje meno a vydávať zvuky (napr. džavotanie). Ak dieťa neprejavuje tieto základné komunikačné schopnosti, odporúča sa konzultácia s pediatrom alebo špecialistom.
  2. Vo veku 18 mesiacov: Dieťa by malo mať slovnú zásobu zloženú z aspoň 10–20 slov a začať používať jednoduché gestá na komunikáciu. Ak nehovorí žiadne slová alebo nekomunikuje neverbálne, je vhodné vyhľadať logopéda.
  3. Vo veku 2 rokov: Dieťa by malo byť schopné kombinovať dve slová (napr. „chcem mlieko“) a mať slovnú zásobu, a to aspoň 50 slov. Ak dieťa v tomto veku stále nehovorí alebo používa menej ako 50 slov, je dôležité poradiť sa s odborníkom.
  4. Vo veku 3 rokov: Dieťa by malo byť schopné hovoriť krátke vety a malo by byť zrozumiteľné aspoň pre blízkych ľudí. Ak dieťa ešte nehovorí alebo je jeho reč ťažko zrozumiteľná, je potrebná odborná konzultácia.
  5. Iné príznaky: Ak si všimnete iné varovné signály, ako napríklad nedostatok očného kontaktu, slabé sociálne interakcie, regresiu v reči alebo iných zručnostiach, je dôležité konať čo najskôr.

V každom prípade, ak máte akékoľvek obavy o vývin reči vášho dieťaťa, je lepšie nečakať a konzultovať to s odborníkom (pediater, logopéd, špeciálny pedagóg). Včasná intervencia je kľúčová pre podporu vývinu reči a komunikačných zručností.

8. Je možné podporovať vývin reči už od narodenia?

Áno, vývin reči vášho dieťaťa môžete podporovať už od narodenia. Toto je niekoľko praktických tipov, ako môžu rodičia stimulovať jazykový vývin u novorodencov a dojčiat:

  1. Rozprávanie s dieťaťom: Aj keď bábätká nerozumejú slovám, počúvaním hlasu rodičov a ostatných ľudí si zvykajú na zvuky, rytmus a intonáciu jazyka. Čím viac sa s dieťaťom rozprávate, tým viac ho motivujete k rozvoju reči.
  2. Spev a melódie: Spev a riekanky pomáhajú dieťaťu zachytiť jazykové vzorce a rytmy, čo je dôležité pre neskorší vývoj slovnej zásoby.
  3. Čítanie kníh, obrázky: Čítanie jednoduchých kníh s obrázkami pomáha rozvíjať nielen sluchové, ale aj vizuálne vnímanie. Týmto spôsobom sa dieťa učí rozpoznávať slová a zvuky, ktoré počuje.
  4. Očný kontakt a mimika: Pri rozhovore je dôležité udržiavať očný kontakt a používať výraznú mimiku. Dieťa sa učí čítať slová, ale aj rozpoznávať neverbálne znaky a emócie, čo je kľúčové pre celkovú komunikáciu.
  5. Naplnenie potrieb a emočné spojenie: Okamžité reagovanie na potreby dieťaťa a jeho zvuky posilňuje dôveru a motivuje ho pokračovať v komunikácii. Upevňuje sa tak emocionálne spojenie a zároveň sa podporuje rečový vývin.

9. Na logopedické vyšetrenie čakáme príliš dlho, nechceme zbytočne strácať čas. Ako môžem podporiť vývin reči nášho dieťaťa aj doma?

Rozvoj reči je komplexný proces, ktorý sa líši od dieťaťa k dieťaťu. Práve preto je dôležité pristupovať k nemu s porozumením a trpezlivosťou. Sú detičky, ktoré sa už v dvoch rokoch pýtajú rôzne otázky, ale aj také, ktoré v troch rokoch svet iba pozorujú. Postupy, ktoré zjednodušujú komunikáciu s dieťaťom sa nazývajú komunikačné stratégie. Keď hovoríme o komunikačných stratégiách pre deti, ktoré sa len učia hovoriť, je dôležité zdôrazniť, že každé dieťa je jedinečné a tempo jeho vývoja je individuálne. Stratégie by preto mali byť flexibilné a prispôsobené potrebám každého dieťaťa. Základom je vytvorenie bezpečného a podporujúceho prostredia, kde sa deti môžu učiť bez strachu z chýb. 

V našich produktoch využívame Komunikačnú stratégiu AAK - Alternatívnu a augmentatívnu komunikáciu. 

Malé detičky, ktoré majú absenciu reči alebo ešte nemajú veľkú slovnú zásobu, uchovávajú informácie v zrakovej pamäti. Kartičky CingyLingy sú tu na to, aby im pomohli uľahčiť a zlepšiť porozumenie. Poskytujú deťom informácie v podobe obrázkov, vďaka čomu si všetko ľahšie zapamätajú. Naše odborne vytvorené logopedické karty sú pre deti vynikajúce vizuálne pomôcky znázorňujúce rôzne emócie, predmety a činnosti. 

Používanie vizuálnych pomôcok a znakov im výrazne pomáha. Obrázky, gestá a symboly, môžu byť pre deti, ktoré majú problémy s verbálnou komunikáciou skvelým spôsobom, ako sa naučiť nové slová a frázy. Táto metóda pomáha preklenúť medzeru medzi nerozvinutou schopnosťou hovoriť a potrebou vyjadriť svoje vlastné myšlienky a emócie. (BOHANNON, J.N., STANOWICZ, L. 2021). 

Ďalšou zo základných stratégií je modelovanie správneho používanie jazyka. Tento prístup spočíva v tom, že dospelí používajú správne gramatické štruktúry a slovné zásoby pri komunikácii s dieťaťom, čím  mu ukazujú, ako by malo hovoriť. Je tiež dôležité, aby dospelí reagovali na pokusy dieťaťa o komunikáciu pozitívne a povzbudzovali ho k ďalšiemu vyjadrovaniu. (CALLANAN, M., ANDERSON, M., HAYWOOD, S., HUDSON, R., SPEIGHT, S., 2017). 

Efektívnou technikou je rozšírenie reči dieťaťa. Táto metóda zahŕňa opakovanie a rozširovanie toho, čo dieťa povedalo. Napríklad, ak dieťa povie “auto”, dospelý by mohol odpovedať ,,Áno, veľké červené auto”. Týmto spôsobom sa dieťa učí, ako môže svoje myšlienky rozvíjať a ako môže používať jazyk na detailnejší popis sveta okolo seba. (GREENWOOD, CH.R., CARTA, J.J., WALKER, D., 2022). 

Je nesmierne dôležité, aby rodičia boli trpezliví a konzistentní vo svojom prístupe. Rozvoj reči je postupný proces a každé malé zlepšenie je krok vpred. Rodičia by mali byť povzbudzovaní, aby pravidelne komunikovali so svojimi deťmi, čítali im a zapájali ich do rozprávania príbehov. Toto všetko sú činnosti, ktoré môžu výrazne podporiť rečové schopnosti vášho dieťaťa. Majte na pamäti, že vývoj reči u detí je kritické obdobie, ktoré si vyžaduje adekvátnu podporu a intervenciu. 

Ponúkame prehľad ďalších overených, ale súčasne inovatívnych komunikačných stratégií, ktoré podporujú rečový rozvoj detí, najmä v ich prvých troch rokoch života. 

  • Interakcia tvárou v tvár je fundamentálna. Znižovanie tváre na úroveň dieťaťa zlepšuje vizuálny a verbálny kontakt, čo je základ pre efektívne vzájomné porozumenie a učenie sa. Rodič sa pri komunikácii s dieťaťom zníži na jeho úroveň, tak, aby mu bolo vidno do tváre. Dieťa tak jasne vidí, ako sa pohybujú ústa, keď rodič hovorí. 
  • Strategické pauzy sú kľúčové pre poskytnutie dieťaťu dostatok priestoru na odpoveď. Trpezlivé čakanie počas niekoľkých sekúnd umožní dieťaťu premýšľať a formovať odpovede, čím sa posilňujú jeho komunikačné schopnosti. Odporúčaný čas čakania je 10 sekúnd, neodpovedáme za dieťa hneď, dávame mu dostatočný priestor na vyjadrenie svojich myšlienok a potrieb. 
  • Zameranie na záujmy dieťaťa vedú rodiča, aby reagoval na signály zaujatia dieťaťa a poskytoval relevantné slovné označenia. Toto pomáha dieťaťu spájať objekty a koncepty s ich verbálnymi ekvivalentmi. Zamerajte sa na to, čo dieťa sleduje, na čo sa pozerá a pomenujte to. Môžete hovoriť o tom s čím sa chce hrať, čo chce robiť. 
  • Opakovanie a rozširovanie sú techniky, ktoré efektívne budujú slovnú zásobu a gramatickú správnosť. Opakovaním toho, čo dieťa povie a jeho rozšírením o ďalšie detaily sa dieťa učí nové výrazy a frázy. Tvorte komunikačné situácie, kde budete neustále opakovať nové slová či vety. 
  • Interaktívne čítanie posilňuje jazykové zručnosti tým, že motivuje dieťa analyzovať príbeh, položiť otázky a predpovedať vývoj udalostí, čím sa rozvíja jeho schopnosť porozumenia a kreatívneho myslenia. 
  • Rutinné činnosti, ako hry a denné rituály, sú príležitosti na opakované používanie jazyka a získavanie nových zručností. V týchto pravidelných interakciách môže dieťa experimentovať s jazykom v bezpečnom a podporujúcom prostredí. Komentujte a opisujte, čo sa deje okolo vás. 
  • Podnecovanie k výmene reakcií zahŕňa hru “raz ja, raz ty”, kde dieťa a rodič striedavo preberajú roly v komunikácii. To učí dieťa k základom dialógu a striedania sa v rozhovore. 
  • Interpretácia neverbálnych signálov je esenciálna pre porozumenie vlastných potrieb a pocitov dieťaťa, čo podporuje jeho sebavedomie a schopnosť vyjadrovať sa. 
  • Modelovanie správneho jazyka zo strany rodičov poskytuje dieťaťu vzorce správnej výslovnosti a gramatiky a pomáha mu formovať základy materinského jazyka. (FERNALD, A.M., VIRGINIA, A., 2020). 

Implementácia týchto stratégií, by mala byť konzistentná a prispôsobená individuálnym potrebám každého dieťaťa. Každý pokrok, bez ohľadu na veľkosť, je dôležitý krok k plnohodnotnej komunikácii.