Toto sú tie najlepšie logopedické riekanky (logoriekanky)

Logopedické riekanky: Hravý spôsob, ako podporiť reč u detí

Logopedické riekanky sú jednou z ciest, ako prirodzene a nenásilne rozvíjať reč u detí. Sú rytmické, veselé a šité na mieru detskému jazýčku. V tomto článku sa pozrieme na to, od akého veku s nimi začať a v akých prípadoch môžu pomôcť. Nájdete tu aj logopedické riekanky na najviac problémové hlásky R, L a ďalšie.

Čo sú logopedické riekanky?

Logopedické riekanky sú krátke, rytmické verše, ktoré sú špeciálne zostavené na podporu rozvoja rečových schopností dieťaťa. Na rozdiel od bežných detských riekaniek, ktoré plnia prevažne zábavnú úlohu, logopedické riekanky cielene precvičujú výslovnosť konkrétnych hlások.

Ako môžu logopedické riekanky dieťaťu pomôcť? 

Logopedické riekanky spájajú viaceré jazykové činnosti do jedinej aktivity. Dieťa ich počúva, opakuje, rytmizuje a niekedy aj spája s pohybom. Pomáhajú dieťaťu natrénovať problémové hlásky ako R, L, S či Š, ktoré často vynecháva alebo zamieňa. 

Podporujú správnu artikuláciu a zároveň rozvíjajú schopnosť rozlišovať hlásky v slovách – tzv. fonematické uvedomovanie. To je mimoriadne dôležité pred nástupom do školy, kde sa deti učia deliť slová na slabiky, určovať prvú hlásku či skladať slová z hlások. Pravidelným riekankovaním tak môžete svojmu dieťaťu uľahčiť štart do školy a lepšie ho pripraviť na čítanie a písanie.

Kedy začať s logopedickými riekankami?

S logopedickými riekankami môžete začať už v útlom veku, ideálne medzi 1. a 2. rokom života. Vtedy si dieťatko rozvíja cit pre rytmus a zvuky. V tomto veku ešte nemusí opakovať celé verše – dôležité je, že riekanky počúva, vníma ich melódiu, intonáciu a rytmus. 

Od 2,5 až 3 rokov je ideálny čas na jednoduché logopedické veršíky so zameraním na konkrétne hlásky. Signálmi, že Vaše dieťa potrebuje cielenejšiu podporu reči, môžu byť:

  • obmedzená slovná zásoba vzhľadom na vek,
  • nezrozumiteľnosť reči pre okolie,
  • časté nahrádzanie alebo vynechávanie hlások,
  • oneskorený začiatok reči (napr. žiadne slová do 2 rokov).

Najlepšie výsledky dosiahnete, ak riekanky prirodzene zapojíte do bežného režimu dňa – pri obliekaní, jedení, kúpeli či hre. Venujte sa im krátko ale pravidelne, 5 až 10 minút denne úplne stačí. 

Ktoré hlásky v akom veku je dobré ovládať?

Logopédi pri posudzovaní rečového vývinu vychádzajú z určitých vekových noriem. Tu je stručný prehľad, ktoré hlásky by si malo vaše dieťa v akom veku postupne osvojiť:

  • do 3 rokov: hlásky N, M, P, H, T, K vo všetkých pozíciách,
  • 3 – 4 roky: hlásky F, V, G, B, J, D,
  • 4 – 7 rokov: všetky ostatné hlásky, vrátane náročnejších ako R, L a sykaviek (S, C, Z, Š, Č, Ž, DŽ).

Ak si všimnete, že Vaše dieťa má s výslovnosťou niektorej z týchto hlások ťažkosti aj po prekročení príslušného veku, odporúčame obrátiť sa na logopéda. Čím skôr chyby vo výslovnosti podchytíte, tým vyššiu šancu máte na úspešnú a včasnú nápravu ešte pred nástupom do školy. 

Príklady logopedických riekaniek

Pre deti bývajú najviac problémové hlásky R, L, a sykavky (S, Š, Z, Ž, Č, DŽ). Pozrite si hravé logopedické riekanky na tieto hlásky:

Na hlásku R:

Pri hrade je stará brána,

kráka na nej čierna vrana,

vrana kričí krá, krá, krák,

letí k hradu čierny mrak.

Mrak sa rúti nad bránou,

je to kŕdeľ havranov.


Na hlásku L:

Jedla Lola Kel, 

každý z neho chcel.

Zavolala Lola mňa,

dojedol som ten kel ja.


Na hlásku S:

Na snehu sú stopy,

ten sneh sa nám topí.

Už nevidím stopu,

mám len vody kopu.


Na hlásku Š:

Šuchta-buchta šušušu,

pošuškám ti do ušú,

tu na tomto ušku,

chytil som ti blšku.


Na hlásku Z:

Bzúky bzúky bzúky,

idú spinkať lúky.

Bzúky bzúky zbúk,

noc k nám ide z lúk.


Na hlásku Ž:

Jedla Lola Kel, 

každý z neho chcel.

Zavolala Lola mňa,

dojedol som ten kel ja.


Na hlásku Č:

Maličké mačiatko

naháňa vtáčatko.

Uleť, uleť, vtáča,

nechytí ťa mača.

 

Na hlásku ĎŽ:

Hádžem, hádžeš, hádže,

mama buchty sádže.

Dáva na ne sladký džem,

ja ich ešte posypem.

Prečo len samotné riekanky nestačia? 

Aj keď logopedické riekanky predstavujú skvelý doplnok pri podpore výslovnosti, samotné riekanky na osvojenie správnej artikulácie často nestačia. A to najmä pri náročných hláskach ako R, L, Č, Š či DŽ. Ak dieťa danú hlásku vôbec nevie vysloviť, s riekankou sa ju samé nenaučí, stále mu bude spôsobovať problémy.  

Logopédi preto postupujú podľa presne stanovených metodík: dieťa najskôr zvuk izolovane naslúcha, potom ho napodobňuje v slabikách, neskôr v slovách a až napokon v riekankách a spontánnej reči.

Príkladom je výslovnosť hlásky R, ktorá sa často buduje postupne cez tzv. predstupeň „TD“, ktorý pomáha dieťaťu aktivovať správny pohyb jazyka. Riekanky beda berte ako výbornú súčasť domáceho tréningu, no pri ťažkostiach s výslovnosťou je vždy vhodné navštíviť logopéda. 

Tip pre rodičov: Kartičky na rozvoj reči 

Vhodným doplnkom k riekankám, či už bežným alebo logopedickým, sú logopedické kartičky. Ak hľadáte praktický nástroj na domáce precvičovanie výslovnosti a rozširovanie slovnej zásoby, práve tieto kartičky môžu byť šikovným pomocníkom. 

Sú navrhnuté podľa odporúčaní logopédov a ľahko ich zaradíte do bežného dňa – či už pri hre, cestovaní alebo večer pred uspávaním. Vybrať si môžete kartičky Rapotačky pre najmenšie detičky alebo Rozprávačky pre deti od 2 rokov. Vďaka nim budete rozvíjať reč dieťatka hravo, prirodzene a bez stresu.

Použité zdroje:

Pedagogicko-psychologická poradňa a prevencia Ružomberok. Dyslália. Dostupné na: https://www.ppprk.sk/wp-content/uploads/2012/03/dyslalia.pdf

Pipíšková, Božena. Logoriekanky I. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2014. Dostupné online: https://archiv.mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/logoriekanky_cast_1.pdf

Pipíšková, Božena. Logoriekanky II. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2014. Dostupné online: https://archiv.mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/logoriekanky_cast_2.pdf

Späť na blog

Pridať komentár

Upozorňujeme, že komentáre musia byť pred publikovaním schválené.