Ako rozvíjať slovnú zásobu u detí? 6 tipov na domáce hravé aktivity

Ako rozvíjať slovnú zásobu u detí? 6 tipov na domáce hravé aktivity

Máte pocit, že vaše dieťa nerozpráva toľko, ako by mohlo? Alebo že sa niekedy ťažšie vyjadruje? Obmedzená slovná zásoba dokáže nepríjemne sťažiť bežné dni – či už doma, v škôlke aj medzi rovesníkmi. V tomto článku sa pozrieme na to, ako rozvíjať slovnú zásobu u detí v predškolskom veku hravo a nenásilne. Prečítajte si tipy, ktoré bez námahy zvládnete popri každodenných povinnostiach.

Slovná zásoba u detí sa rozvíja vekom. Je základom pre to, aby dieťa rozumelo svetu okolo seba a vedelo vyjadriť, čo cíti a potrebuje. Čím viac slov pozná, tým ľahšie sa mu komunikuje s ostatnými. Slová mu pomáhajú lepšie porozumieť príbehom, rozprávkam aj učivu v škôlke. Deti, ktoré poznajú veľa slov, majú väčšiu sebadôveru a ľahšie si nájdu kamarátov.

Ako spoznám, že má moje dieťa obmedzenú slovnú zásobu?

O ťažkostiach so slovnou zásobou hovoríme vtedy, keď dieťa:

  • nedokáže pomenovať bežné predmety, činnosti alebo situácie,
  • často používa všeobecné výrazy ako „toto“ či „tamto“ namiesto konkrétnych slov,
  • nerozumie jednoduchým otázkam alebo pokynom, ktoré sú primerané jeho veku,
  • má problémy vyjadriť svoje potreby, pocity alebo zážitky,
  • v porovnaní s rovesníkmi rozpráva menej a používa jednoduchšie vety

Ak máte podozrenie, že vaše dieťa má výrazne slabšiu slovnú zásobu alebo sa u neho prejavujú typické poruchy reči v predškolskom veku, sledujte ho pri bežných činnostiach a snažte sa u neho podporiť rozvoj reči už doma. Zároveň sa poraďte s učiteľkou v škôlke alebo pediatrom, ktorí vás môžu nasmerovať k logopédovi. Včasná podpora v kombinácii s hrou často prinesie rýchle a prirodzené zlepšenie. Pozrite si naše tipy, ako rozšíriť slovnú zásobu u vašich predškolákov.

1. Rozprávajte sa počas dňa – aj o maličkostiach

Rozprávanie sa s dieťaťom počas dňa je najjednoduchší spôsob, ako rozvíjať reč u detí úplne prirodzene. Nemusíte si na to vyhradiť špeciálny čas – stačí, že budete vedome pomenúvať, čo robíte. Každý deň sa nájdu desiatky situácií, pri ktorých sa dajú objaviť nové slová  – či už pri obúvaní topánok, raňajkách, v aute alebo v obchode. Skúste napríklad namiesto stručného „Podaj mi to“ povedať: „Podaj mi, prosím, tú malú lyžičku zo stola.“ Alebo jednoducho opíšte, čo robíte. Napr.: „Teraz idem nakrájať jablko na olovrant. Pozri sa, je šťavnaté, sladké a má červenú šupku.“

Opakujte nové slová a pomenujte nimi pocity, zvuky aj činnosti. Potom prirodzene na to nadviažte rozhovorom. Deti si najjednocuhšie rozširujú slovnú zásobu tým, že jazyk pravidelne počúvajú a vnímajú, ako sú slová spojené s konkrétnymi situáciami. Čím viac slov denne počujú, tým viac si ich osvoja – a tým bohatšia bude ich slovná zásoba.

2. Čítajte a pýtajte sa otázky

Čítanie s deťmi je ďalší prirodzený a účinný spôsob, ako rozvíjať slovnú zásobu. Deti si takto slová zapamätajú až 4 x rýchlejšie. Okrem samotného počúvania textu je dôležité dieťa do príbehu aktívne zapojiť. Rozprávku nemusíte čítať celú na jeden dych – pokojne sa pri rôznych vetách či obrázkoch zastavujte, pýtajte sa otázky a komentujte, čo sa deje. Pomáhate tak dieťaťu pochopiť význam nových slov a rozvíjate jeho fantáziu.

Otázky, ktoré môžete položiť, môžu byť úplne jednoduché, adekvátne veku dieťaťa. Napr: „Čo myslíš, čo spraví zajačik teraz?“ „Prečo sa lienka bála?“ „Čo všetko vidíš v košíčku?“ Ak dieťa nevie odpovedať, pomôžte mu: zopakujte slovo, vysvetlite ho, ponúknite príklad. Dôležité je, aby sa dieťa necítilo pod stresom a malo priestor bez ostychu rozprávať, čo mu príde na jazýček. Pomôže, ak vyberiete knihy s bohatými ilustráciami, ktoré podnecujú dieťa k pozorovaniu a pomenovávaniu vecí na obrázku.

3. Neopravujte, ale zrkadlite správnu formu slov

Keď dieťa urobí chybu v gramatike alebo výslovnosti, máme tendenciu hneď ho opraviť. Ak to robíme príliš často, hoci s dobrým úmyslom, môžeme v ňom vyvolať neistotu a znížiť jeho motiváciu rozprávať. Pre dieťa je efektívnejšie, ak mu ponúkneme správnu formu slova alebo slovného spojenia nenápadne – tzv. zrkadlením. 

Ide o zopakovanie vety so správnou formou slov, no bez kritiky. Ak povie dieťa napríklad: „Boli tam človekovia,“ môžete odpovedať: „Áno, máš pravdu, bolo tam naozaj veľa ľudí.”  Alebo zahlási: “Mám chuť na kareláb.” reagovať môžete napr.: “Výborne, ošúpem kaleráb pre teba, otca aj pre mňa, čo povieš?”  Dieťa si tak prirodzene osvojí správny tvar a nabudúce ho môže použiť samé. Zrkadlenie je výborná technika pri rozvoji reči a rozširovanie aktívnej a pasívnej slovnej zásoby  najmä pri deťoch, ktoré sú citlivé na opravovanie alebo rozprávajú menej.

4. Vyskúšajte slovné hry a riekanky

Slovné hry používali na rozvoj reči už naše staré mamy a ich staré mamy. Deti si vďaka nim osvojujú jazyk spontánne, s radosťou a bez zbytočného nátlaku. Zároveň pomáhajú trénovať tzv. fonematické uvedomovanie – schopnosť vnímať zvuky v slovách, čo je dôležité pre budúcich prvákov a prvé slabikovanie slovíčok. Vďaka slovným hrám sa dieťa učí tiež vytvárať si asociácie a premýšľať tvorivo. Môžete napríklad hľadať a vytvárať:

  • opačné slová (pekný - škaredý, upršaný - slnečný, tenký - hrubý)
  • rýmy (vráska - kráska - páska)
  • podobné slová (láskavý - dobrotivý - dobroprajný)
  • prívlastky (auto je veľké, červené, nové, pekné, moderné...)
  • slová v tej istej tematickej skupine (na koláč potrebujem múku, vajíčko, cukor, mlieko…)

Z riekaniek sú zábavné tiež vyčítanky, ktorými môžete určiť, kto začne hru a podobne. Napríklad obľúbená a známa vyčítanka: “En ten tiki, dva špendlíky, čert vyletel z elektriky, baba sa ho zľakla, na kolená kľakla, či je ona a či on, ty musíš ísť z kola von!!

5. Spievajte si spolu

Deti milujú melodické pesničky a možno aj vy patríte medzi tých, ktorí sa doma nezaobídu bez púšťania songov od Mira Jaroša, Spievanky či Paci Pac. Piesne majú rytmus, rým a opakujúce sa frázy, vďaka čomu si dieťa ľahšie zapamätá nové aj známe slová. Podporuje výslovnosť, sluchové vnímanie aj schopnosť rozlišovať jednotlivé hlásky.

Obrňte sa trpezlivosťou, ak si deti chcú púšťať stále tie isté pesničky znova a znova – pre vás je to síce mierne otravné, ale deťom to pri rozširovaní aktívnej a pasívnej slovnej zásoby pomáha. Spievať môžete počas bežných činností – pri rannom obliekaní, v aute, pri kúpaní alebo pred spaním. Vymyslieť si môžete aj vlastnú “hymnu” pre konkrétne činnosti, napríklad pre polievanie kvetov, obliekanie či umývanie rúk.

6.  Zabavte sa s kartičkami na rozvoj reči

Chcete podporiť slovnú zásobu dieťaťa s minimálnou námahou, bez vymýšľania aktivít? Kartičky na rozvoj reči  môžu byť vaším šikovným spojencom. Vďaka nim sa dieťa učí rozprávať, opisovať a pomenovávať situácie a predmety bez toho, aby si uvedomovalo, že trénuje jazyk. Stačí vytiahnuť kartičky a váš drobec má v rukách podnety, ktoré ho prirodzene vedú k hovorenému slovu.

Navyše ich viete použiť kedykoľvek a kdekoľvek  – ráno pri raňajkách, poobede v aute alebo večer pred spaním. Vyskúšajte naše:

      Rapotačky, šikovné kartičky na prvé slová ( pre najmenšie deti, ktoré tvoria slabiky a prvé slová)

      Rozprávačky na podporu správneho vývoja reči (pre deti od 2 rokov)

Dôležité: Naše edukačné kartičky sú navrhnuté na základe logopedických postupov a overených komunikačných stratégií.

Je slabá slovná zásoba dôvodom pre návštevu logopéda?

Ak máte pocit, že napriek všetkej snahe sa reč vášho dieťaťa rozvíja pomalšie než u rovesníkov, nemávnite nad problémom rukou. Výrazne obmedzená slovná zásoba patrí medzi situácie, kedy je potrebné vyhľadať logopéda. Ide napríklad o prípady, keď dieťa vo veku 3–4 rokov používa len niekoľko základných slov, nerozpráva v jednoduchých vetách, nerozumie bežným pokynom alebo má ťažkosti pomenovať známe veci. Včasná intervencia pri oneskorenom vývine reči je kľúčová – čím skôr sa začne, tým ľahšie sa prípadné ťažkosti podchytia. Niekedy stačí niekoľko sedení, ktoré nasmerujú vás aj dieťa na správnu cestu.

Späť na blog

Pridať komentár

Upozorňujeme, že komentáre musia byť pred publikovaním schválené.